Mindfulness als hulpbron tegen het Coronavirus

Hieronder vind je alvast 5 tips inclusief een korte begeleide meditatie waar je vandaag nog mee aan de slag kunt:

Hierbij alvast 5 tips die je vandaag al kunt toepassen:

  1. Meditatie – Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat je door meditatie het deel van je brein traint dat verantwoordelijk is voor het ervaren van geluksgevoelens. Je hoeft hiervoor niet uren op een kussen jezelf af te sluiten om de effecten te merken. Begin simpelweg met 3 minuten waarbij je je ademhaling volgt. Als je merkt dat je aandacht is afgedwaald, breng dan rustig je aandacht weer terug naar je in- en uitademing. De meeste mensen ervaren gelijk na een meditatie een gevoel van kalmte, tevredenheid, als verhoogde alertheid en vriendelijkheid. Meditatie is een krachtige methode, maar vereist beoefening. Net als sporten voor je lichaam, is meditatie het trainen van je brein. Begin met dagelijks 3 minuten en bouw het langzaam op. Klik op deze link voor een begeleide meditatie. (via Insight Timer, gratis app voor IOS en Android; SoundCloud)
  2. Beoefen dankbaarheid – Kijk aan het einde van de avond terug op je dag. Adem 3 keer diep rustig in en uit. Laat je uitademing iets langer duren dan je inademing (bijvoorbeeld 4 tellen in en 6 tellen uit) en probeer vanuit je buik te ademen. Schrijf nu 3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Het hoeft niet groot te zijn, het kunnen ook kleine dingen zijn zoals je eerst kop koffie van de dag of dat goed werkende ICT ervoor zorgt dat je vanuit huis kan werken. Doe dit liefst dagelijks voordat je gaat slapen. Uit onderzoek is gebleken dat je op deze manier na 21 dagen niet alleen een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd, maar dat je je hersenen hebt ge(her)programmeerd om de wereld op positieve dingen te scannen. 
  3. Ga naar buiten – De lente staat voor de deur. De dagen worden zonniger, dus ‘go out and smell the flowers’ (zolang dit nog mogelijk is). Gebruik de tijd dat je normaliter naar en van je werk reist, voor een wandeling buiten de deur. Ook tijdens de middagpauze of na het avondeten kun je een frisse neus halen. Dit helpt je om een after lunch dip te voorkomen en je spijsvertering te stimuleren. Na een wandeling voel je je vaak helder en wakker in je hoofd en ervaar je meer focus en aandacht. Hierna kun je met een frisse blik je werk hervatten. Je kunt hier een mindful wandeling van maken door simpelweg de aandacht naar de sensaties van je voeten te brengen terwijl je loopt. Binnenkort brengen we een geleide loopmeditatie uit die je kunt proberen. 
  4. Single-tasking – Deze tip is voor ouders die met kinderen thuiswerken wellicht lastig uit te voeren, maar kan wel helpen om bewust te schakelen met de aandacht. We weten inmiddels dat je van multitasken niet productiever wordt. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat we hierdoor zelfs 47% aan productiviteit verliezen. Check gedurende de dag op je laptop hoeveel programma’s en pagina’s je tegelijkertijd open hebt staan. Klik de schermen weg die je niet nodig hebt. Maak een ‘to do lijst’ en doe dit ‘old school’ met pen en papier. Streep de actie van je lijst af als het afgerond is. Door het afturven komt er een dopamineshot vrij in je brein dat te vergelijken is met als je een doelpunt scoort of een deadline haalt. Dopamine is een neurotransmitter dat bijdraagt aan het geluksgevoel. 
  5. Sluit je niet af – Ook al zijn we momenteel verplicht tot thuiswerken en sociale distantie, dit betekent niet we ons emotioneel moeten afsluiten van de buitenwereld. Bel, skype, facetime, whatsapp elkaar om te kijken hoe het gaat met je familieleden, vrienden en collega’s en doe dit met aandacht. Maak tijdens een telefonische werkoverleg, ook tijd om te vragen hoe het gaat met anderen. Ook als jij zelf hulp, steun of een luisterend oor nodig hebt, zoek je collega’s op en durf te vragen.

We hopen dat deze tips helpen om deze situatie iets beter het hoofd te bieden en een bijdrage te leveren aan jullie welzijn en (thuis)werkgeluk. 

We zijn erg benieuwd naar jullie tips en technieken en ook vraagstukken in deze situatie. We denken graag mee en laten ons ook graag door jou inspireren. Neem gerust contact met ons op via info@mindfulrijk.nl of stuur ons een bericht en blijf op de hoogte via LinkedIn

Warme groeten, 

Inge Witkamp, Hong-Ling Chi en Bart Hansma
Programma Mindful Rijk

Comments are closed.