Wat is mindfulness precies en waarom zou je het beoefenen?

Wat is mindfulness?

“Aandachtstraining waarbij je oefent in het hier en nu te leven zonder oordeel”. Je kunt het woord ‘mindfulness’ vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van de mindfulnesstraining. Hij werkte in het academisch ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts, waar het hem opviel dat chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak tussen wal en schip vielen. Zij kregen te horen dat ze maar moesten ‘leren leven’ met hun klachten, maar niemand kon hen uitleggen hoe.

Kabat-Zinn is naast moleculair bioloog ervaren in meditatie en yoga. Met die ingrediënten ontwikkelde hij een training met als doel patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid en de beleving ervan konden (blijven) doen. Centraal in zijn benadering staat het ontwikkelen van de kwaliteit van aandacht. Deze training noemde Kabat-Zinn ontwikkelde Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR).

Waarom mindfulness beoefenen?

Mindfulness kan de volgende positieve effecten opleveren:

  • Vermindert stress (en de beleving ervan)
  • Toename Levenskwaliteit – positiever, intensieveren bewuster leven
  • Betere slaap – energieker en vitaler
  • Betere concentratie – verhoogt prestatie, probleemoplossend vermogen
  • Verbetert luistervermogen – betere relaties privé en werk
  • Toename zelfkennis – bewustwording, reflectie, persoonlijke groei
  • Vergroot creativiteit

Voor wie is het bedoeld?

Mindfulness­training is geschikt voor iedereen die wil investeren in de kwaliteit van zijn/haar leven, het verbeteren van je relaties met anderen en jezelf, intenser van het leven genieten en bereid zijn daarvoor naar je  eigen patronen te kijken. Iedereen, of je nu jong bent of oud, ongeacht je afkomst of religie kan hiervan profiteren.

De trainingen die wij bij Mindful Rijk bieden zijn uitermate geschikt voor de zakelijke omgeving, voor  zowel individueel als in team verband.