Hoe mindfulness je team sterker maakt: drie technieken

Heb je ook wel eens het gevoel dat je team meetings veel effectiever kunnen? Dat er nog veel onbenut potentie zit in je team? 

Hoe zorg je voor balans in je team meetings en waarom is dat zo belangrijk? 

Google onderzocht met Project Aristotle 180 teams naar de belangrijkste succesfactoren. Wat stond met stip op nummer 1? Team veiligheid. Dat is de mate waarin teamleden bereid zijn risico’s te nemen door bijvoorbeeld nieuwe ideeën in te brengen en kritische vragen te stellen tijdens meetings. 

Wanneer je teamleden deze veiligheid niet voelen verliest je team het vermogen om te leren van fouten, om te innoveren en daardoor het vermogen om aan te passen aan de snel veranderende omstandigheden.

Een belangrijke voorwaarde voor meer team veiligheid is onder andere het stressniveau in het team en evenredige spreektijd tijdens meetings. Mindfulness helpt op beide punten: uit studies blijkt dat mindfulness helpt het stressniveau omlaag te brengen én dat mensen beter naar elkaar gaan luisteren.

Hoe zou je hiervan meteen de vruchten kunnen plukken in jouw team? Hier zijn drie technieken waar je vandaag al mee aan de slag kunt. Introduceer het als experiment, waarbij je jouw team uitnodigt met open blik te ervaren wat het effect is. 

Deze technieken zijn mooie eerste stappen. Wil je meer weten over hoe je mindfulness verder kunt brengen in je team en organisatie en wat dat oplevert? Neem contact met ons op via info@mindfulrijk.nl.

# 1 | De ademruimte

De eerste techniek is de ademruimte. Uit wetenschappelijk onderzoek onder Agile teams blijkt dat het toepassen van deze simpele techniek direct positief effect heeft op de effectiviteit, besluitvorming en luistervaardigheid in meetings. 

Je zou het met een knipoog een ‘zenspresso’ kunnen noemen omdat je met een korte ‘shot’ de kracht van je aandacht vernieuwt en weer met een schone lei begint. 

De ademruimte duurt ongeveer drie minuten en zou je aan het begin, in het midden of aan het einde van de meeting toe kunnen passen. Je brengt daarbij de aandacht door drie fasen van (1) breed naar wat er maar is aan lichamelijke sensaties, emoties en gedachten (2) smal naar een specifieke plek in het lichaam waar je de adem voelt, en (3) weer breed naar het lichaam als geheel. 

Via deze link kun je een begeleide versie vinden die je zou kunnen gebruiken. Als je op Spotify zoekt op ‘ademruimte’ vind je ook veel verschillende opnames. Hieronder zie je een begeleiding die je zelf zou kunnen voordragen.

Deel 1: Als het goed voelt, sluit je de ogen. In de eerste minuut voel je met aandachthoe je hier nu zit. Hoe voelt het contact met de stoel? Je voeten op degrond? Van daaruit: wat voor geluiden kun je opmerken? Neem ze waar en kijk of je opmerkzaam kunt zijn van het komen en gaan van de gevoelens en geluiden, niet zozeer de inhoud of betekenis van de sensaties.

Deel 2: In de tweede minuut breng je de aandacht naar de ademhaling zoals die voelbaar is in de buik. Voel hoe de buik omhoog komt bij de inademing en weer vanzelf neerkomt bij het uitademen. Kijk of je deze sensaties van moment tot moment met vriendelijke open aandacht waar kunt nemen.

Deel 3: In de derde minuut breng je de aandacht naar het lichaam als geheel. Hoe voelt het om hier te zitten? Laat de aandacht vrij rondgaan naar gevoelens, geluiden en andere gewaarwordingen die op de voorgrond treden. Voel misschien weer het contact van je lichaam met de stoel en de voeten op de grond. Hoe voelt het gelaat? Hoe voelt je houding? Als je er klaar voor bent, kan je de ogen weer openen.

#2 | Mindful Communiceren

Evenredige spreektijd is een belangrijke voorwaarde voor team veiligheid en daarmee team succes. Dat vraagt van alle teamleden dat ze bewust zijn van hun automatische gewoontepatronen van communiceren.

Misschien ben jij iemand die van nature vaak naar de voorgrond treedt. Dan zou je kunnen experimenteren met iets meer achterover leunen en observeren wat er gebeurd bij jezelf en bij anderen. 

Misschien ben jij iemand die van nature meer afwachtend bent en op de achtergrond blijft, anderen het woord laat voeren. Je zou dan kunnen experimenteren om toch vaker naar de voorgrond te treden en jezelf te laten horen en kijken wat dat met jou doet en met met de dynamiek van het overleg. 

Hoe introduceer je dit in jouw team? 

Verzoek aan het begin van de meeting, eventueel in combinatie met de ademruimte, aan alle teamleden om even stil te staan bij hun natuurlijke rol en gedrag in het overleg. Vraag of ze tijdens het overleg bewust kunnen zijn van de neiging om naar de voorgrond te treden of juist op de achtergrond te blijven en andere gewoontepatronen. Nodig ze uit om af en toe uit de automatische piloot te stappen en misschien juist iets meer naar de voorgrond of achtergrond te gaan en te kijken wat er gebeurd. Daarbij kun je ook vragen om bewust te worden van hoe dat voelt in het lichaam en wat voor emoties en gedachten daarbij komen kijken. 

#3 | Waarderende Check-Out

De Waarderende Check-out is een krachtige techniek die goed aansluit bij de mindful team check-in: Aan het einde van de meeting vraag je iedere deelnemer om een moment bij zichzelf in te checken en in één zin of woord te delen wat ze waarderen aan dit overleg of een bijdrage van hunzelf of een ander. Dit kan in een rondje of willekeurig. 

Door op deze manier de meeting af te sluiten ontwikkel je als team waarderende aandacht voor wat er goed gaat. Dit versterkt een positief teamgevoel en team veiligheid waardoor er tegelijkertijd meer ruimte ontstaat om ook de kritische noten te delen en nieuwe ideeën in te brengen. 

Comments are closed.